عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
10.22081/scs.2019.69225
چکیده
از اصول هر دین و شریعتی، تلاش برای اثبات حقانیت، ماندگاری و ترویج حوزه نفوذ خود از طریق تبلیغ دینی است. دین اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست و به نوع آموزههای دینی و جلوههای رفتاری آن در زندگی فردی و اجتماعی توجه ویژهای دارد. در واقع اگر اعتقادات و باورهای دینی افراد نتوانند به رفتار متناسب با خود و مورد نظر دین منجر شوند، ارزش چندانی نخواهند داشت. شاید برای تحقق رفتارهای مطلوب دینی و گسترش آنها راههای متفاوتی وجود داشته باشد؛ ولی به نظر میرسد مؤثرترین آنها ایجاد الگوهای رفتاری و هنجاری مناسب از طریق سازوکارهایی است که مطالعات اجتماعی در اختیار میگذارد. مجموع این فعالیتها را در قالب مفهوم «هنجارسازی اجتماعی» مطرح کرده و در این نوشتار ضمن بررسی ارتباط آن با تبلیغ دینی، به شناسایی و معرفی ظرفیت بالای آن و بهخصوص معرفی برخی راهبردهای عملی در این جهت پرداختهایم
میرسندسی, سید محسن. (1398). راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 3(5), 111-138. doi: 10.22081/scs.2019.69225
MLA
سید محسن میرسندسی. "راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی". دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 3, 5, 1398, 111-138. doi: 10.22081/scs.2019.69225
HARVARD
میرسندسی, سید محسن. (1398). 'راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی', دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 3(5), pp. 111-138. doi: 10.22081/scs.2019.69225
VANCOUVER
میرسندسی, سید محسن. راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1398; 3(5): 111-138. doi: 10.22081/scs.2019.69225