%0 Journal Article %T راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی %J مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه %I انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه %Z 25887017 %A میرسندسی, سید محسن %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 3 %N 5 %P 111-138 %! راهبردهای هنجارسازی اجتماعی در تبلیغ دینی %K فرهنگ %K تبلیغ دینی %K هنجار %K هنجارسازی %K الگوی رفتاری %R 10.22081/scs.2019.69225 %X از اصول هر دین و شریعتی، تلاش برای اثبات حقانیت، ماندگاری و ترویج حوزه نفوذ خود از طریق تبلیغ دینی است. دین اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست و به نوع آموزه‌های دینی و جلوه‌های رفتاری آن در زندگی فردی و اجتماعی توجه ویژه‌‌ای دارد. در واقع اگر اعتقادات و باورهای دینی افراد نتوانند به رفتار متناسب با خود و مورد نظر دین منجر شوند، ارزش چندانی نخواهند داشت. شاید برای تحقق رفتارهای مطلوب دینی و گسترش آنها راه‌های متفاوتی وجود داشته باشد؛ ولی به نظر‌ می‌رسد ‌مؤثرترین آنها ایجاد الگوهای رفتاری و هنجاری مناسب از طریق سازوکارهایی است که مطالعات اجتماعی در اختیار می‌گذارد. مجموع این فعالیت‌ها را در قالب مفهوم «هنجارسازی اجتماعی» مطرح کرده و در این نوشتار ضمن بررسی ارتباط آن با تبلیغ دینی، به شناسایی و معرفی ظرفیت بالای آن و به‌خصوص معرفی برخی راهبردهای عملی در این جهت پرداخته‌ایم %U https://gnoe.bou.ac.ir/article_69225_da02e421ba1f1dca214c4797b4642495.pdf