با توجه به اهمیت دو متغیر هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی در بین دبیران مقطع متوسطه شهر اردبیل انجام شد. این پژوهش کاربردی است و جامعه آماری آن، شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهر اردبیل است که در سال 95-96 به تدریس اشتغال داشتند. حجم نمونه 130 نفر با نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی بود. اعتبار پرسشنامهها مورد تأیید اساتید، و از پایایی مقبول در سطح رضایتبخش برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه تحقیق، علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمون همبستگی استفاده شد. میانگین نمره هوش فرهنگی در حد 49/3 بود و از مؤلفههای آن، هوش انگیزشی بیشترین میانگین، و هوش دانش کمترین میانگین را داشت. میانگین نمره رضایت اجتماعی 05/4 و در حد بالایی بود و از مؤلفههای آن، روابط آموزشی و خانوادگی میانگین بالاتری نسبت به روابط اجتماعی داشت. بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج حاصل از وجود رابطه بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی دبیران، توجه به اهمیت هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی دبیران ضروری به نظر میرسد.
علایی بوسجین, محسن, اخوان, رباب. (1397). بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2(4), 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
MLA
محسن علایی بوسجین; رباب اخوان. "بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی". دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2, 4, 1397, 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
HARVARD
علایی بوسجین, محسن, اخوان, رباب. (1397). 'بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی', دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2(4), pp. 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
VANCOUVER
علایی بوسجین, محسن, اخوان, رباب. بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1397; 2(4): 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064