خط‌مشی‌های تعاملی حوزه‌ علمیه با رسانه ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران

10.22081/scs.2025.67053.1253

چکیده

حوزه علمیه در شرایط کنونی و در عرصه جنگ رسانه‌ای، با ایجاد تعامل با رسانه‌ها می‌تواند به عنوان چشم و زبان انقلاب اسلامی برای انتشار پیام انقلاب و اندیشه اسلام ناب محمدی قلمداد شود. بنابراین، تعامل و همکاری این دو سازمان در هم‌افزایی مسائل فرهنگی ـ اجتماعی جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تدوین خط‌مشی‌های تعاملی حوزه‌ علمیه با رسانه ملی است. بنابراین، تلاش شده است با روش فراترکیب، به تحلیل یافته‌ها و پیشنهادهای پژوهشگران پژوهش‌های انجام شده در این مسئله، به صورت تجمیع داده‌ای، نگرشی جامع نسبت به رویکرد علمی و پژوهشی موجود ناظر به مسئله تعامل میان حوزه علمیه و رسانه ملی ایجاد کند. نتایج حاکی از آن است که با به‌کارگیری 52 خط‌مشی‌ مطلوب و واقع‌بینانه‌‌ ارائه شده برای تعامل مؤثرتر دو سازمان حوزه‌ علمیه و رسانه ملی، بسیاری از خلأهای موجود در ‌اشاعه فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی حاکم بر جامعه، دشمن‌شناسی و استفاده نکردن از فرهنگ غرب، تعظیم شعائر دینی، مدیریت افکار‌ عمومی و بنیان‌های دینی‌ و... ساماندهی و ارتقا خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها


آذری‌جهرمی بروجنی، ابوذر (1389). شناسایی و تحلیل ناهمگونی‌های برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران با مبانی فرهنگ اسلامی در حوزه اعتقادات و اخلاق از منظر صاحب‌نظران حوزه دین و رسانه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
ابراهیمی، عباس (1387). بررسی چگونگی حضور مبلغان دینی (روحانیت) در رسانه ملی (تلویزیون جمهوری اسلامی ایران). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
احمدی، محمد (1397). بایسته‌های سیاستگذاری برنامه‌های مناسبتی دینی با تأکید بر برنامه‌های ویژه اعیاد در تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
احمدی، مهدی (1390). تبلیغ مهدویت از تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
عابدینی، ناصر (۱۳۸۵). محورها، اولویت‌ها و سیاست‌های تولید و تأمین و پخش سال. مرکز طرح و برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله رادیو، شماره ۳۱.
حسینی، الهام سادات (1391). به سوی تدوین الگوی مطلوب برنامه‌های دینی تلویزیون ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه علوم انسانی، رشته ارتباطات. تهران: دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
خالقی، لیلا (1391). نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و ترویج یک الگوی ایرانی ـ اسلامی. تهران: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
خامنه‌ای، سید علی (07/09/1368). سخنرانى در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم. قابل دسترس در:                                         https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2228
خامنه‌ای، سید علی (08/09/1386). بیانات در جمع اساتید و فضلا. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3412
خامنه‌ای، سید علی (11/09/1383). بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262
خامنه‌ای، سید علی (21/06/1372). بیانات در روز اول شروع درس خارج فقه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=4106&nt=2&year=1372&tid=1822
خامنه‌ای، سید علی (21/10/1394). بیانات در دیدار با اعضاى هیئت علمى و دست‏اندرکاران برگزارى همایش ملى فقه هنر. قابل دسترس در:                          https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31931
خامنه‌ای، سید علی (30/11/1370). بیانات در جمع علما و مدرسان و فضلاى حوزه علمیه قم. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=581
رفیعی، طیبه (1392). الزامات رسانه‌ای تبلیغ دینی تلویزیون نزد دانشجویان دانشگاه‌های تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
زالی، محمدرضا (1394). بررسی انتقادی بازنمایی نقش و جایگاه روحانیت در سینمای پس از انقلاب از دیدگاه اسلامی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
زجاجی، هادی (1386). مطالعه فرآیند سیاستگذاری در پخش شبکه دو سیما (1380-1385). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیما.
ساروخانی، باقر (1384). جهان امروز و ارتباطات. کیهان فرهنگی، شماره 227-228.
سالاری پاک، ایمان (1396). عرصه‌های تعامل حوزه علمیه با رسانه ملی در سخنان رهبری و راهکارهای تحقق آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیما.
سامقانی، محمد (1396). چگونگی تحقق راهبردهای رسانه ملی در برنامه‌سازی شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیما.
سعادتی، مجید (1398). درآمدی بر سیاستگذاری آموزش سواد رسانه‌ای به طلاب در حوزه‌های علمیه. تربیت اسلامی، 14(30).
شریفی، فضل‌الله (1400). تبیین الگوی تعامل تبلیغی حوزه علمیه با رسانه ملی، با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری (مورد مطالعه، تعامل معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه). رساله دکتری. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
عبدی، امیرحسین (1393). بررسی چگونگی حضور مؤثر روحانیت در رسانه ملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
کریمی مونقی، حسین؛ ظهور، علیرضا (1382). تحلیل اطلاعات در مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 6(19).
کمالی، یحیی (1396). روش‌شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاست، 47(3).
کوثری، مسعود؛ عموری عباس (1392). تعامل اجتماعی و همگرایی فرهنگی مردم و روحانیت، خوانشی بینامتنی از سه فیلم دینی (زیر نور ماه، مارمولک، طلا و مس). دین و ارتباطات، 20(1).
معتمدی، بشیر (1396). مطالعه و رویکردهای تعامل دین و تصویر در برنامه‌های دینی سه دهه‌ تلویزیون ایران. رساله دکتری. گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
مهدی‌یار، محمدهادی (1394). فرصت‌ها و آسیب‌های فعالیت طلاب در عرصه رسانه ملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
میرشکاری، جواد (1396). سیاست. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادبیان فارسی.
نادری، احمد؛ سلیمانی ساسانی، مجید؛ اسکندری، علی (1393). تحلیل بازنمایی روحانیت در سینمای ایران؛ مطالعه موردی: تحلیل گفتمان فیلم «طلا و مس». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 3(3).
هاشمی، محمدساجد؛ فرخی، میثم (1394). بازنمایی نگرش مردم به روحانیت در سینمای ایران (مورد مطالعه: سه فیلم زیر نور ماه، مارمولک، و طلا و مس). مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ، 5(1).
Galbraith, J.R. (1977). Organizationdesignreading. Massachusetts‌ Addison Wesley Publishing Company.
 Kilgor, M.A. & Elefson, P.K. (1982). Coorrtinorion offoregi rgggycg policies and programs. U.S.A: University of Minnesota.