با توجه به اهمیت دو متغیر هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی در بین دبیران مقطع متوسطه شهر اردبیل انجام شد. این پژوهش کاربردی است و جامعه آماری آن، شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهر اردبیل است که در سال 95-96 به تدریس اشتغال داشتند. حجم نمونه 130 نفر با نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی بود. اعتبار پرسشنامهها مورد تأیید اساتید، و از پایایی مقبول در سطح رضایتبخش برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه تحقیق، علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمون همبستگی استفاده شد. میانگین نمره هوش فرهنگی در حد 49/3 بود و از مؤلفههای آن، هوش انگیزشی بیشترین میانگین، و هوش دانش کمترین میانگین را داشت. میانگین نمره رضایت اجتماعی 05/4 و در حد بالایی بود و از مؤلفههای آن، روابط آموزشی و خانوادگی میانگین بالاتری نسبت به روابط اجتماعی داشت. بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج حاصل از وجود رابطه بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی دبیران، توجه به اهمیت هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی دبیران ضروری به نظر میرسد.
علایی بوسجین, محسن, & اخوان, رباب. (1397). بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی. مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2(4), 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
MLA
محسن علایی بوسجین; رباب اخوان. "بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی", مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2, 4, 1397, 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
HARVARD
علایی بوسجین, محسن, اخوان, رباب. (1397). 'بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی', مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 2(4), pp. 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064
VANCOUVER
علایی بوسجین, محسن, اخوان, رباب. بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی. مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1397; 2(4): 121-136. doi: 10.22081/scs.2019.69064