1
دانش آموخته دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
2
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
10.22081/scs.2017.67374
چکیده
شناخت و ارزیابی دقیق و کمی از وضعیت موجود فرهنگ و برآورد میزان تغییر و تحولات آن، از ضرور تهای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به شمار می رود که نیازمند الگویی جامع و منطقی از شاخصهای فرهنگی است. نظر به اهمیت الگو در تعیین و طبقه بندی شاخصها و نیز نارسایی های قابل توجه در الگوهای رایج، مقاله حاضر برگرفته از تحقیقی است که در این زمینه به انجام رسیده است. به جهت پیچیدگیهای فرهنگ و نیز بستگی تام موضوع با مبانی نظری، در تحقیق یاد شده، ابتدا مبانی فلسفی، انسان شناختی و جامعه شناختی و همچنین شاخصهای رایج فرهنگی بررسی شده سپس با استفاده از آرای صاحب نظران این حوزه و مبتنی بر روش نظام گرا،الگویی جامع در سه بخش کلی «امور فرهنگی» ، «فعالیتهای فرهنگی» و «مقدورات فرهنگی» برای سه سطح توسعه، کلان و خرد طراحی شده است. به دلیل گستردگی این الگو، در نوشته حاضر، پس از بیان مقدمات و مبانی لازم، تنها به تبیین امور فرهنگی به عنوان اصلی ترین بخش فرهنگ بسنده شده و در این خصوص، مؤلفه های مناسبی برای سطوح توسعه و کلان جامعه و نیز برای سطح خرد جهت سنجش ویژگیهای فرهنگی افراد، خانواده ها و سازمانها طرح شده است. قابل یادآوری است که برای مؤلفه های یاد شده مصادیقی بارز و قابل ارزیابی از شاخصها بیان شده و در پایان نیز با توجه به اقتضائات خاص رسانه ملی، بهره گیری از الگوی مذکور در رسانه بحث شده است.
سلیمی, محمد و صالحی امیری, سیدرضا . (1396). الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی. مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1(1), 27-62. doi: 10.22081/scs.2017.67374
MLA
سلیمی, محمد , و صالحی امیری, سیدرضا . "الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی", مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1, 1, 1396, 27-62. doi: 10.22081/scs.2017.67374
HARVARD
سلیمی, محمد, صالحی امیری, سیدرضا. (1396). 'الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی', مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1(1), pp. 27-62. doi: 10.22081/scs.2017.67374
CHICAGO
محمد سلیمی و سیدرضا صالحی امیری, "الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی," مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1 1 (1396): 27-62, doi: 10.22081/scs.2017.67374
VANCOUVER
سلیمی, محمد, صالحی امیری, سیدرضا. الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی. مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه, 1396; 1(1): 27-62. doi: 10.22081/scs.2017.67374