The Perceived Gender Identity Representation of Adolescents Interested in K-Pop

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Women and Family, University of Religions and Denominations, Qom, Iran

2 PhD. Student, Women's Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

10.22081/scs.2024.68586.1309

Abstract

Identity formation during adolescence is of paramount importance, with gender identity being one of its key components. The present study, utilizing a phenomenological approach, seeks to portray the lived experiences of adolescent K-pop fans and examine the impact of K-pop on their gender identity and vice versa. The participants of this study include female middle school students in the city of Karaj, where data saturation was achieved through in-depth interviews with 19 individuals. The study’s findings consist of four main themes and eleven sub-themes. Key K-pop-related factors include "the role of K-pop enthusiast friends," "the role of social media in fostering interest in K-pop," and "the adolescent age range." The theme "gender identity of K-pop fans" is represented by sub-themes such as "the role of gender in choosing a favorite group" and "the role of gender in selecting a favorite personality." The theme "K-pop fans" is explored through sub-themes like "the role of gender in K-pop fandom" and "limited parental accompaniment coupled with warnings." The "implicit discourse of K-pop," one of the most significant themes identified, is represented by sub-themes such as "K-pop’s literary discourse and the creation of new concepts," "K-pop as a generator of a unique lifestyle," "the ideological discourse of K-pop," and "gender neutrality among K-pop fans." As a form of entertainment, K-pop possesses the capacity to transform into an independent discourse, exerting profound effects on the gender identity of adolescent girls.

Keywords


ادیب سرشکی، میلاد (1391). قدرت نرم کره جنوبی و گسترش موج کره‌ای. سیاست خارجی، 26(3)، ص 776-759.
امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا؛ نوری سعید، علی (1391). روش‌شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامعنگر، 22(68)، ص 63-56.
ایمان، محمدتقی (1397). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بادین فکر، محمدجواد (1401). درآمدی بر الهیات هواخواهی، با تأکید بر هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کره‌ای اکسو. پژوهشنامه فلسفه دین، 20(1)، ص 56-49.
بهنامی‌فرد، فائزه (1394). تدوین عوامل مؤثر بر سرزندگی فضاهای شهری متناسب با نیازها و الگوی گذران اوقات فراغت نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: میترا حبیبی. کرج: دانشگاه هنر.
بیچرانلو، عبدالله؛ اقبالی، ریحانه (1399). بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کرهای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
پروری، پیمان (1398). خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیان‌های فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی. مطالعات جامعهشناسی، 11(44)، ص 106-87.
تارنمای مرکز آمار ایران، 1402.
توسلی، غلام‌عباس (1387). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت.
خسروی، صابر؛ ناصرزاده، سید محمدرضا؛ مانیان، امیر (1394). پدیدارشناسی وبگردی در زندگی روزمره ایرانی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 11(39)، ص 142-117.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1398). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی: رویکردی نو و کاربردی. تهران: نگاه دانش.
خیامی، عبدالکریم؛ بادین فکر، محمدجواد (1401). برهم‌کنش سبک زندگی و هویت در ساخت خرده‌فرهنگ‌های دیجیتالی جوانان؛ مورد مطالعه: هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کره‌ای اکسو. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 18(66)، ص 249-225.
ذاکری نصرآبادی، زهرا؛ ماهر، زهرا؛ عبداللهی، عظیمه السادات (1401). واکاوی تجربه زیسته شهرنشینان از مواجهه با اپیدمی کرونا در زندگی روزمره (مورد مطالعه: شهر اصفهان). پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، شماره 2، ص 122-93.
ذکایی، محمدسعید؛ عزیزی همدانی، متین (1394). موج کره‌ای در ایران: انگیزه‌ها و آثار اقبال به فرهنگ ‌عامه‌پسند کره‌ای در ایران. مطالعات رسانههای نوین، 1(3)، ص 124-77.
ریتزر، جورج (1393). نظریههای جامعهشناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
سلیمی، محمدرضا؛ شرفی، روح‌انگیز (1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی. در: کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی. تهران: مرکز همایش‌های هنری بین‌المللی صداوسیما.
صادقیان، آزاده؛ وزیری، سعید؛ فلاح، محمدحسین (1401). اثربخشی آموزش ابعاد کمال‌گرایی بر رشد خودکارآمدی در دانش‌آموزان مدارس خاص. روشها و مدلهای روانشناختی، 48(2)، ص 130-115.
صائبی، مهدی؛ هاشمی، سید محسن (1390). سینمای جدید کره جنوبی: تأثیرات جهانی بر آن و تأثیرات آن بر سینمای جهان. هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 44، ص 70-65.
قاسمی، وحید؛ میرزایی، سید آیت‌الله (1385). جوانان و هنجارهای رسمی و غیررسمی موسیقی پاپ (پژوهشی در بین جوانان شهر اصفهان). نامه علوم اجتماعی، شماره 28، ص 122-98.
کرسول، جان (1391). روش و طرح تحقیق کیفی (انتخاب از میان پنج رویکرد تحقیق کیفی). ترجمه طهمورث حسنقلی‌پور، اشکان الله‌یاری و مجتبی براری. تهران: انتشارات نگاه دانش.
گراوند، هوشنگ؛ نظری، محمدرضا (1402). مرور نظام‌مند و فراتحلیل مطالعات درباره اعتیاد به اینترنت با رویکرد شناسایی پیشایندها و پیامدهای اعتقادی آن. اسلام و علوم اجتماعی، 15(29)، ص 53-77.
مجیدی، نسیم؛ هوشمند، زهره (1389). بررسی دلایل پرمخاطب بودن سریال‌های کره‌ای در بین جوانان. نامه پژوهش فرهنگی، 11(11)، ص 195-167.
معصومی، حسین؛ جعفری، علی (1401). نقش شبکه‌های اجتماعی در پاسخگویی به سؤالات دینی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه. اسلام و علوم اجتماعی، 14(28)، ص 297-279.
ودادهیر، ابوعلی؛ امینیان، احسان؛ طباطبایی، آسیه سادات؛ سلمانی، محمدجواد (1390). جوانان و موسیقی پاپ: بررسی جامعه‌شناختی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مرتبط با گرایش دانشجویان دانشگاه تربیت‌معلم به موسیقی پاپ. مسائل اجتماعی ایران، 2(1)، ص 193-167.
هاشم‌لو، جعفر (24/7/1400). نظریههای روانشناسی هویت. قابل دسترس در:
https://jafarhashemlou.blogfa.com/post/2259
یعقوبی، پوران (1393). سبکهای ابراز هیجان و سبک اسناد کنترل در خشونتهای خانگی علیه زنان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی. تهران: دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
Dalimunthe, I.A., Putri Hariyadi, A., Dwianjani Agustin, S. & Safitri, D. (2022). The role of Korean pop culture in changing the behavior of teenage K-pop fans among Ikom UNJ students. Conference: Proceeding The 2ndICHELSS, August 24-25, 2022, Jakarta, Indonesia. At: Jakarta
Duong, N.H.P. (2016). Korean Wave as Cultural Imperialism. A study of K-pop reception in Vietnam studies. Master thesis Asian Studies (60 EC) (MA). Universiteit Leiden.
Jang, W. & Song, J.E. (2017). The influences of K-pop Fandom on Increasing Cultural contact With the Case of Philippine Kpop Convention, Inc. Koreean Regional Sociology, 18(2), p. 56-29.
June, Sh. & Dukut, E.M. (2012). The Popularity of Korean music (k-pop) among peranakan Chinese undergraduate students of soegijapranata catholic university. Celt, 12(2), p. 193-204.
Jung Bong, Ch. & Maliangkay, R. (2015). K-pop the international Reis of the Korean Music industry? Routledge, Taylar & Francis Group, New York & London, p. 1-17.
Kim, J.-h., Jung, S.-H., Roh, J.-S. & Choi, H.-J. (2021). Success Factors and Sustainability of the K-Pop Industry: A Structural Equation Model and Fuzzy Set Analysis. Sustainability,13(11), p. 5927. https://doi.org/10.3390/su13115927
Lee, J.H., Choi, K., Hu, X. & Downie, J.H. (2013). K-pop Genres: A Cross-Cultural Exploration. The conference of the international Society for music Information Retrieval (ISMIR), p. 529-534.
Lin, X. & Rudolf, R. (2017). Does K-pop Reinforce Gender Inequalities? Empirical Evidence from a New Data Set. Asian Women, 33(4).
Messerlin, P.A. & Shin, W. (2017). The K-pop success: How big and awahy so fast? Asian Journal of Social Sciences, 45(3), p. 409-439.
Oh, I. & Lee, H.-J. (2014). K-pop in Korea: How the pop music industry is changing a post-Developmental society. Cross Currints: East Asian history and colture Review, 3(1), p. 72-93.
Oh, I. (2013). The Globalization of K-pop: Korea’s place in the Global music Industry. Korea Observer, 44(3), p. 389-409.
Polkinghorne, D.E. (1989). Phenomenological research methods. In: R.S. Valle & S. Halling (Eds.), Existential-phenemenological perspectives in psychology. New York: Plenum, p. 41-60.
Walaa, E. (2021). The Negative Effects of social media on Social Identity of Adolescents. Hilyon, no. 7, p. 1-15.