Interactive Policy Frameworks for Seminaries and National Media

Document Type : Original Article

Author

Master's degree, Baqir-al-Olum University, Qom, Iran

10.22081/scs.2025.67053.1253

Abstract

In the current context of media warfare, the seminary can, by establishing interaction with media outlets, serve as the eyes and voice of the Islamic Revolution, disseminating the message of the revolution and the ideology of pure Muhammadan Islam. Therefore, the collaboration and interaction between these two institutions are of great significance in enhancing the cultural and social synergy of society. Accordingly, this study aims to develop interactive policy frameworks for seminaries and national media. Using a meta-synthesis method, the study analyzes findings and suggestions from existing research on this subject, synthesizing data to provide a comprehensive perspective on the scientific and research-oriented approach to the interaction between seminaries and national media. The results indicate that by employing 52 desirable and realistic policies proposed for more effective interaction between seminaries and national media, many existing gaps in disseminating Islamic culture and religious values within society, identifying enemies, avoiding Western culture, promoting religious rituals, managing public opinion, and strengthening religious foundations can be organized and improved.

Keywords


آذری‌جهرمی بروجنی، ابوذر (1389). شناسایی و تحلیل ناهمگونی‌های برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران با مبانی فرهنگ اسلامی در حوزه اعتقادات و اخلاق از منظر صاحب‌نظران حوزه دین و رسانه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
ابراهیمی، عباس (1387). بررسی چگونگی حضور مبلغان دینی (روحانیت) در رسانه ملی (تلویزیون جمهوری اسلامی ایران). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
احمدی، محمد (1397). بایسته‌های سیاستگذاری برنامه‌های مناسبتی دینی با تأکید بر برنامه‌های ویژه اعیاد در تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
احمدی، مهدی (1390). تبلیغ مهدویت از تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
عابدینی، ناصر (۱۳۸۵). محورها، اولویت‌ها و سیاست‌های تولید و تأمین و پخش سال. مرکز طرح و برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله رادیو، شماره ۳۱.
حسینی، الهام سادات (1391). به سوی تدوین الگوی مطلوب برنامه‌های دینی تلویزیون ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه علوم انسانی، رشته ارتباطات. تهران: دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
خالقی، لیلا (1391). نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و ترویج یک الگوی ایرانی ـ اسلامی. تهران: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
خامنه‌ای، سید علی (07/09/1368). سخنرانى در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم. قابل دسترس در:                                         https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2228
خامنه‌ای، سید علی (08/09/1386). بیانات در جمع اساتید و فضلا. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3412
خامنه‌ای، سید علی (11/09/1383). بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262
خامنه‌ای، سید علی (21/06/1372). بیانات در روز اول شروع درس خارج فقه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=4106&nt=2&year=1372&tid=1822
خامنه‌ای، سید علی (21/10/1394). بیانات در دیدار با اعضاى هیئت علمى و دست‏اندرکاران برگزارى همایش ملى فقه هنر. قابل دسترس در:                          https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31931
خامنه‌ای، سید علی (30/11/1370). بیانات در جمع علما و مدرسان و فضلاى حوزه علمیه قم. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=581
رفیعی، طیبه (1392). الزامات رسانه‌ای تبلیغ دینی تلویزیون نزد دانشجویان دانشگاه‌های تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
زالی، محمدرضا (1394). بررسی انتقادی بازنمایی نقش و جایگاه روحانیت در سینمای پس از انقلاب از دیدگاه اسلامی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
زجاجی، هادی (1386). مطالعه فرآیند سیاستگذاری در پخش شبکه دو سیما (1380-1385). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیما.
ساروخانی، باقر (1384). جهان امروز و ارتباطات. کیهان فرهنگی، شماره 227-228.
سالاری پاک، ایمان (1396). عرصه‌های تعامل حوزه علمیه با رسانه ملی در سخنان رهبری و راهکارهای تحقق آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیما.
سامقانی، محمد (1396). چگونگی تحقق راهبردهای رسانه ملی در برنامه‌سازی شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیما.
سعادتی، مجید (1398). درآمدی بر سیاستگذاری آموزش سواد رسانه‌ای به طلاب در حوزه‌های علمیه. تربیت اسلامی، 14(30).
شریفی، فضل‌الله (1400). تبیین الگوی تعامل تبلیغی حوزه علمیه با رسانه ملی، با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری (مورد مطالعه، تعامل معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه). رساله دکتری. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
عبدی، امیرحسین (1393). بررسی چگونگی حضور مؤثر روحانیت در رسانه ملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
کریمی مونقی، حسین؛ ظهور، علیرضا (1382). تحلیل اطلاعات در مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 6(19).
کمالی، یحیی (1396). روش‌شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاست، 47(3).
کوثری، مسعود؛ عموری عباس (1392). تعامل اجتماعی و همگرایی فرهنگی مردم و روحانیت، خوانشی بینامتنی از سه فیلم دینی (زیر نور ماه، مارمولک، طلا و مس). دین و ارتباطات، 20(1).
معتمدی، بشیر (1396). مطالعه و رویکردهای تعامل دین و تصویر در برنامه‌های دینی سه دهه‌ تلویزیون ایران. رساله دکتری. گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
مهدی‌یار، محمدهادی (1394). فرصت‌ها و آسیب‌های فعالیت طلاب در عرصه رسانه ملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
میرشکاری، جواد (1396). سیاست. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادبیان فارسی.
نادری، احمد؛ سلیمانی ساسانی، مجید؛ اسکندری، علی (1393). تحلیل بازنمایی روحانیت در سینمای ایران؛ مطالعه موردی: تحلیل گفتمان فیلم «طلا و مس». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 3(3).
هاشمی، محمدساجد؛ فرخی، میثم (1394). بازنمایی نگرش مردم به روحانیت در سینمای ایران (مورد مطالعه: سه فیلم زیر نور ماه، مارمولک، و طلا و مس). مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ، 5(1).
Galbraith, J.R. (1977). Organizationdesignreading. Massachusetts‌ Addison Wesley Publishing Company.
 Kilgor, M.A. & Elefson, P.K. (1982). Coorrtinorion offoregi rgggycg policies and programs. U.S.A: University of Minnesota.