An Analysis of Social and Cultural Components Influencing Employee Behavior from the Perspective of Islam

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, Department of Management, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran

10.22081/scs.2023.64937.1186

Abstract

This study aims to examine the social and cultural components influencing employee behavior from an Islamic perspective. The research focuses on three types of implications derived from the narrations of the Maʿṣūmīn (peace be upon them): direct implication (dalālat al-muṭābaqa), included implication (dalālat al-taḍammun), and necessary implication (dalālat al-iltiẓām). The research method was analytical-inferential. The findings reveal that the mindset of Islamic managers reflects a belief in the human dependency on Allah as the Creator of the universe and the necessity of aligning life plans with divine teachings. Beliefs and convictions are fundamental elements in shaping the cultural behavior of employees. Accepted norms among Muslim employees form the framework for their cultural and social behavior. By adhering to values, employees exhibit acceptable behaviors. Islamic ethics and customs can also contribute to enhancing organizational effectiveness through the transformation and correction of employee behaviors. This is achieved through moral training, improving interpersonal interactions, and preserving and reforming proper traditions within society. Muslim employees, guided by Islamic social and cultural teachings, should strive to avoid influences from famous individuals whose behaviors conflict with religious standards and should adopt Islamic behavioral models. Building organizations aligned with Islamic society requires attention to the social and cultural components emphasized in Islamic teachings. Managers in an Islamic society can strengthen “beliefs” and “values” through enhancing “cognition” and effectively fulfill their “social responsibilities” by observing “Islamic ethics” and “manners,” thereby influencing worthy individuals in “social interactions.” In this state, the organization will successfully achieve its valuable objectives.

Keywords


قرآن کریم.
نهج‌ البلاغه.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه‌الله (1959م). شرح نهج‌ البلاغه. بیروت: دار احیاء الکتب العربیه، ج19.
ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (1384ق). تحف العقول عن آل الرسول. قم: کتابفروشی اسلامیه.
ابن منظور (1408ق). لسان العرب. به کوشش على شیرى. بیروت: دار احیاء التراث العربى، ج10.
اسدزاده شهیر، حسن و همکاران (1400). مطالعه دغدغه‌های سلبریتی‌ها در اینستاگرام و پیامدهای آن بر هواداران. مطالعات میان فرهنگی، شماره 47، ص116-89.
پارسانیا، حمید (1391). جهان‌های اجتماعی. قم: کتاب فردا.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1360). غرر الحکم و درر الکلم. ترجمه و شرح آقاجمال خوانساری. تهران: دانشگاه تهران.
دهخدا، علی اکبر (1373). لغت‌نامه. تهران: دانشگاه تهران، ج10.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناصحی‌فر، وحید؛ خاشعی، وحید؛ دانش‌پرور، میترا (1398). نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، شماره 28.
راوندی، قطب‏الدین (1380). الدعوات (شفابخش و مشکل گشا). ترجمه حسین قهستانی. قم: نهاوندی.
روشه، گی (1370). کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی‌زاده. مشهد: دانشگاه فردوسی.
شرف‌الدین، حسین (1396). ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
صادقی جقه، سعید (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در رفتار انتخاباتی ایرانیان. مطالعات راهبردی، شماره 69.
صالحی امیری، سید رضا (1387). مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی. تهران: پژوهشکده استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
صدوق، محمدبن علی (1413ق). من ‌لایحضره الفقیه. قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج3.
طباطبایی، سید محمدحسین (1377). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی، ج12.
طبری، محمد بن جریر (1383). تاریخ طبری. تهران: اساطیر،‌ ج2.
عبادپور، بهرام؛ ابراهیمی سروعلیا، محمدحسن؛ باباجانی، جعفر؛ حنفی‌زاده، پیام (1398). بررسی تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، و روانی بر رفتار سرمایه‌گذاران حقیقی بورس اوراق بهادار. مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 3.
فی، برایان (1381). فلسفه امروزین علوم اجتماعی. ترجمه خشایار دیهیمی. تهران: طرح نو.
فیض کاشانی، محسن (1378ق). الحقایق فی محاسن الاخلاق قرة العیون فی المعارف و الحکم ویلیه مصباح الانظار. تحقیق السید ابراهیم المیانجی. تهران: مکتبه الاسلامیه، ج5.
کاظمی پور، شهلا؛ انصاری، حمید؛ گودرزی، علیرضا (1397). شناسایی مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بر تعهد به نظم اجتماعی در شهر تهران. مطالعات جامعه‌شناختی، شماره 52.
کریمی، محمدحسن و همکاران (1397). الزامات فرهنگی از منظر رویکرد بازسازی اجتماعی آینده‌نگر. معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 36، ص 43-25.
کلینی، محمد بن یعقوب (1372). اصول کافی. قم: اسوه، ج2.
کوهن، توماس (1372). ساختار انقلاب‌های علمی. ترجمه علی جوادزاده. تهران: فرهنگ نشر نو.
کوئن، بروس (1372). مبانی جامعه‌شناسی. ترجمه غلام‌عباس توسلی. تهران: سمت.
گیلانی، عبدالرزاق (1377). مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة منسوب به امام جعفر صادق†. تصحیح رضا مرندی. تهران: پیام حق.
لیثی واسطی، ابوالحسن (1376). عیون الحکم و المواعظ. قم: مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و سازمان چاپ و نشر، ج1.
مجلسی، محمدتقی (1412ق). بحار الانوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ج16، 74، 67، 31.
مصباح یزدی، محمدتقی (1391). بزرگ‌ترین فریضه. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مظفر، محمدرضا (1374). اصول الفقه. قم: اسماعیلیان.
مظفر، محمدرضا (1402ق). المنطق. بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
مقیمی، سید محمد (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، شماره 11.
منطقی، محسن (1400). درآمدی بر مدیریت اسلامی: مبانی و مسائل. قم: انتشارات دانشگاه امام حسین† و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
نوری طبرسی، میرزا حسین (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. بیروت: مؤسسة آل البیت‰ الاحیاء التراث، ج12.
Griep, Y. & Hansen, S.D. (2020). Handbook on the Temporal Dynamics of Organizational Behavior. Armando Castillejos on Unsplash.
Hartel, Ch.E., Zerbe , W.J. & Ashkanasy, N.M. (2015). New Ways Of Studying Emotions in organizations. J. Emerald Group Publishing Limited, North America.
Kondalkar,V.G. (2007). Organizational behavior. New Age International (P) Ltd.
Lai Wan, H. (2016). Organisational Justice and Citizenship Behaviour in Malaysia. The University of Nottingham, Darul Ehsan, Malaysia.
Larentis, F., Antonello, C.S. & Slongo, L.A. (2019). Inter-Organizational Culture. Springer, Nature Switzerland.
 Mullins, L.J. (2016). Management &Organisational Behaviour. Pearson, New York .
Nicholson, N., Audia, P.G. & Pillutl, M.M. & Fryer, D. (2005). The Blackwell Encyclopedia of Management. Organizational Behavior. Blackwell Publishing Ltd.
Paloutzian, R.F. & Park, C.L. (2005). Handbook of the psychology of religion and spirituality. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.
Plessner, H. (2008). Intuition in judgment and decision making. Cornelia Betsch, Tilmann Betsch.
Samovar, L.A., Porter, R.E. & Stefani, L.A. (2010). Communication Between Cultures. Senior Publisher, Boston ,USA.
Webb, J. (2020). Hiring for Fit A Key Leadership Skill. Business Expert Press, LLC, New York.