Assistant Professor, University of Broadcasting, Faculty of Communication, Iran Community Verified icon
10.22081/scs.2023.64948.1188
Abstract
One of the main concerns of religious societies, especially the Islamic society of Iran, is the appropriate hijab for girls in public places and gatherings. Girls' lack of positive attitude towards hijab according to religious standards is one of the problems of today's Islamic societies. Expressing positive and negative interest of girls to the phenomenon of hijab is the result of joint actions of family, local communities and media. Usually, in the changes of attitude towards hijab, the audience's tendencies are changed and transformed first. For this purpose, in this article, the amount of tendencies of high school and undergraduate girls has been investigated using a survey method as the aim of this article. The national sample of this article and research was selected by using the Cochran method and the stratified sampling method and by observing other sampling frameworks of 1200 people in the whole country according to the population of each province. 27% of undergraduate girls and 36.4% of high school girls in the whole country consider it necessary to use the Islamic hijab in public. About 9% of high school girls believe in hijab in public places more than undergraduate girls. This amount is worrying in the Islamic country of Iran. In total, more than two-thirds of girls do not believe in wearing hijab in public places.
اسدی، مریم، مشعلپور، مرضیه، عبادی، زهرا، موسوی، سارا و زربخش، محمد (1397ش)، «بررسی رابطه ابعاد عزّتنفس و نگرش به حجاب در بین دانشجویان زن متأهل و مجرد دانشگاه پیام نور اهواز»، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، شمارۀ 20، صص 151-141.
دهقانپور، علیرضا، اوشلی، لیلا، (1399ش)، «حکمت حجاب در اسلام»، فصلنامه مطالعات قران و حدیث سفینه، شماره 69، صص 168-154.
شرفالدین، سید حسین، (1387ش)، ریشهیابی جامعهشناختی بیحجابی، حجاب مسئولیتها و اختیارات دولت اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
صدیق اورعی، غلامرضا، غنی زاده، مصطفی، صداقت، هانیه، کابلی عاطفه (1397ش)، «نگرش و موضع زنان و دختران مشهدی به حجاب»، مجله مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شمارۀ 44.
طباطبایی، سید محمدحسین، (1366ش)، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، (بیتا)، فقه، علوم قرآنی و حدیث، https://lib.eshia.ir.
مطهری، مرتضی، (1380ش)، مسئله حجاب، جلد1، آثار نشر شهید مطهری، http://lib.eshia.ir/.
مطهری، مرنضی، (1378ش)، نظام حقوق زن در اسلام، تهران: انتشارات صدرا.
معتمدی، عبدالله، (1397ش)، «تحلیل آموزش، پذیرش و تغییر رفتار حجاب دختران در مراحل مختلف تحول (از کودکی تا جوانی)»، دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده، شمارۀ 9، صص 124 - 107.
نعمتیفر، نصرتالله، صفورایی پاریزی، محمدمهدی، (1398ش)، «بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر حجاب و پوشش کاربران با تأکید بر ابعاد دینداری (موردمطالعه: کاربران زن شبکه اجتماعی اینستاگرام)»، فصلنامه دین و ارتباطات، شماره 55.
Shaffer, David R., Kipp, Katherine (2013), Developmental Psychology, Childhood and Adolescence (9th edition), Belmont: Cengage Learning.
Fathi, E. (2023). A study on the comparison of the attitude towards the hijab of
high school girls and undergraduate female students of
Iranian universities. Human Sciences Elite Discourse, 7(1), 80-61. doi: 10.22081/scs.2023.64948.1188
MLA
Fathi, E. . "A study on the comparison of the attitude towards the hijab of
high school girls and undergraduate female students of
Iranian universities", Human Sciences Elite Discourse, 7, 1, 2023, 80-61. doi: 10.22081/scs.2023.64948.1188
HARVARD
Fathi, E. (2023). 'A study on the comparison of the attitude towards the hijab of
high school girls and undergraduate female students of
Iranian universities', Human Sciences Elite Discourse, 7(1), pp. 80-61. doi: 10.22081/scs.2023.64948.1188
CHICAGO
E. Fathi, "A study on the comparison of the attitude towards the hijab of
high school girls and undergraduate female students of
Iranian universities," Human Sciences Elite Discourse, 7 1 (2023): 80-61, doi: 10.22081/scs.2023.64948.1188
VANCOUVER
Fathi, E. A study on the comparison of the attitude towards the hijab of
high school girls and undergraduate female students of
Iranian universities. Human Sciences Elite Discourse, 2023; 7(1): 80-61. doi: 10.22081/scs.2023.64948.1188