The Representation of the Clergy on Instagram and its Relationship with the Standard-Bearer Seminarian of the Islamic Revolution

Document Type : Original Article

Authors

1 Master's Degree, Development and Propagation of Religious Culture, Islamic Maaref University, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Department of Communication and Cultural Promotion, Islamic Maaref University, Qom, Iran

3 Assistant Professor, Shahid Mahallati University, Qom, Iran

10.22034/scs.2025.68440.1305

Abstract

Instagram is among the popular social networks amongst Iranians. The high frequency of users from various segments of the population and the expansion of this social network have led to seminarians (ṭullāb) and clerics (ruhāniyūn) also being active on it. The lofty status of the clergy (ruhāniyyat) among the people has caused groups opposed to the Islamic Republic system to seek, even on Instagram, to find fault and criticize the presence of seminarians and clerics. Therefore, it is essential to investigate the manner of the representation of the clergy. The present research, employing a qualitative research method based on semiotics, examined the pages of 20 active Instagram users who have represented this stratum, whether from within or outside the clerical profession. The six indicators utilized in this research for the standard-bearer seminarian (ṭālib-e tarāz) of the Islamic Revolution include: adherence to the foundations and core values of the Islamic Revolution; high resolve for achieving ideals and not deviating from major objectives; commitment to the comprehensive independence of the country; vigilance against the enemy; religious-political piety; and maintaining a revolutionary spirit. The results of the research findings indicate that, despite the proximity of the representation of the clergy on Instagram to the indicators of the standard-bearer seminarian of the Islamic Revolution, this representation is still not in complete alignment with those indicators. Instagram-active clergy engaged in cultural and social fields produce content better than clerics active in political fields.

Keywords


قرآن کریم.
بارت، رولان (1386). اسطوره، امروز. ترجمه شیرین دخت دقیقیان. تهران: نشر مرکز.
بارت، رولان (1399). مبانی نشانه‌‌شناسی. ترجمه صادق رشیدی و فرزانه دوستی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بیرنه، آنه او؛ سیلورمن، هیو جی؛ هابلند، درو ای؛ کلی، آلینا؛ وردیکیو، ماسیمو؛ آیلسورث، گری‌‌ای؛ برگو، بتینا (1398). و آنگاه معنا زاده شد؛ بازنمایی، شبیهسازی، سوژه. ترجمه امیر رضائی‌‌پناه، سمیه شوکتی مقرب، عارف مسعودی، محمدرضا تاجیک. تهران: انتشارات تمدن علمی.
خامنه‌ای، سید علی (14/03/1395). بیانات به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی. قابل دسترس در:                                      https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33258
خمینی، سید روح‌الله (1389). صحیفه امام. تهران: عروج، ج 1، 9، 18 و 21.
دانسی، مارسل (1396). فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها. ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ساروخانی، باقر (1401). جامعه‌‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
کاظمی قهفرخی، سید محمد (1400). گونه‌شناسی طلاب کنشگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
کاظمی، سید محمد؛ مولایی آرانی، مهدی؛ قلی‌‌پو بهرام‌‌آبادی، زهرا (1398). گونه‌‌شناسی بازنمایی خودهای روحانیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام؛ ظرفیت‌‌ها و چالش‌‌ها. دین و سیاست فرهنگی، 6(2)، ص127-159.
گیویان، عبدالله؛ سروی‌زرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی، 2(8)، ص147-177.
محمدپور، احمد (1400). ضد روش: زمینه‌های فلسفی و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. تهران: لوگوس.
مطهری، مرتضی (1380). خاتمیت. تهران: نشر صدرا.
مهدی‌‌زاده، سید محمد (1387). رسانه‌ها و بازنمایی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات توسعه و رسانه‌ها.
مؤمنی، علی؛ بیچرانلو، عبدالله (1402). شهره بر مناره؛ مطالعۀ انتقادی فعالیت روحانیون خرده سلبریتی در اینستاگرام. تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
هلالیان، سعید (1397). طلبه انقلابی. قم: شهید کاظمی.
یعقوبی، عبدالرسول (1391). معناشناسی واژه روحانیت. معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(4)، ص5-20.
Boyd, D. & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer Mediated Communication,13(1), p. 210-230.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (1998). Collecting and Interpreting Qualitative Material. London: Sage Publications Ltd.