From Divergence to Convergence of Religion and Culture: An Analysis of Olivier Roy’s Holy Ignorance

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD., Department of Sociology, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran

3 PhD., Department of Public Administration, Institute of Seminary and University Research, Qom, Iran

10.22034/scs.2025.69783.1346

Abstract

This study presents a critical analysis of Olivier Roy’s Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways, examining its strengths and weaknesses. Employing an analytical-documentary method, the research scrutinizes the book’s structure and content regarding the relationship between religion and culture, with particular focus on their divergence or convergence. The book’s central thesis emphasizes globalization and secularization as key drivers of religion’s separation from culture. Roy posits that the convergence of religion and culture strengthens religion’s universal cultural dimensions, while their divergence—manifested in the separation of cultural symbols from religious ones—leads to “holy ignorance” (jahl-e moqaddas), increased religious conversion, and the proliferation of diverse religious movements. Despite presenting numerous case studies and attempting to justify them, the author errs in diagnosing and explaining the religion-culture relationship and its manifestations. His proposal for religion-culture convergence contradicts historical evidence, particularly in the case of Islam. Furthermore, Roy’s interpretation of Islamic fundamentalism presents an ambiguous, inadequate, and politically reductionist justification of contemporary Islam’s political identity.

Keywords


برگر، پیتر (1396). سایبان مقدس: عناصر نظریه جامعه‌شناختی دین. ترجمه ابوالفضل مرشدی. تهران: نشر ثالث.
حمیدیه، بهزاد (1386). معنویت‌گرایی‌های نوین از سه دیدگاه جهانی شدن، شرقی شدن، سکولاریزاسیون. کتاب نقد، شماره 45، ص17-56.
داعی‌نژاد، سید محمد (1382). دین‌پژوهى (سکولاریسم). صباح، شماره 7-8.
روآ (روی)، الیویه (1398). جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ. ترجمه عبدالله ناصری‌طاهری و سمیه ‌سادات طباطبایی. تهران: نشر مروارید.
صالحی نجف‌آبادی، عباس؛ رضایی، علیرضا (1388). مبانی جنبش‌های اسلام‌گرایانه: نظریات و دیدگاه‌ها. مطالعات سیاسی، 2(5).
فاضلی، مهسا (1384). مواجهه قرآن با فرهنگ‏هاى عصر نزول. پژوهش‌های قرآنی، شماره 42-43.
قطب، سید (1378). نشانه‌های راه. ترجمه محمود محمودی. تهران: نشر احسان.
گیدنز، آنتونی (1382). فراسوی چپ و راست. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
لطفی پور ساعدی، کاظم (1371). درآمدی به سخن‌کاوی. زبانشناسی، 9(1)، ص9-39.
مطهری، مرتضی (1371). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: نشر صدرا.
موحد، مجید (1392). رویکردی جامعه‌شناختی به فرآیند سکولاریزاسیون در عصر جهانی شدن. در: جهانی شدن و دین: جستارهای پژوهشگران ایرانی در کنگره دین‌پژوهان کشور. محمدجواد صاحبی. قم: بوستان کتاب.
نوروزی، محمدجواد (1388). نشان‌واره‌های سکولاریزاسیون (عرفی شدن). حکومت اسلامی، شماره 1، ص99-131.
ویلسون، برایان (1377). دین اینجا و آنجا. ترجمه مجید محمدى. تهران: نشر قطره.
Amir-Moazami, S. & Salvatore, A. (2003). Gender, Generation, and the Reform of Tradition: From Muslim Majority Societies to Western Europe. In: Muslim Networks: Transnational Communities in and across Europe, edited by S. Allievi & J.S. Nielsen. Leiden: Brill,
p. 52-77.
Campbell, H. (2010). When Religion Meets New Media. New York: Routledge.
Casanova, J. (1994). Public Religions in the Modern World. Chicago: University of Chicago Press.
Doyle, D.M. (2012). The Concept of Inculturation in Roman Catholicism: A Theological Consideration, U.S. Catholic Historian. The Catholic University of America Press, 30(1),
p. 1-13.
Featherstone, M. & et al. (1995). Global modernities. London: Sage.
Freedman, L.P. (1996). The Challenge of Fundamentalisms. Reproductive Health Matters 4(8), p. 55–69.
Friedman, T. (1994). Cultural identity and global Process. London: SAGE.
Hoover, S.M. (2002). Religion in the Media Age. Expository Times, 113(9), p. 300-305.
Mandaville, P. & Karim, H. (2003). Communication and Diasporic Islam: A Virtual Ummah? In: Communication and Diasporic Islam, edited by P. Mandaville & K. Karim. London: Routledge, p. 135-147.
Missio, R. (1990). On the Permanent Validity of the Church’s Missionary Mandate. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
URL= http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_07121990_redemptoris-missio.html (accessed on 2 December 2019).
Razaghi, M., Chavoshian, H., Ebadollahi Chanzanagh, H. & Rabiei, K. (2020). Religious fundamentalism, individuality, and collective identity: A case study of two student organizations in Iran. Critical Research on Religion, 8(1), p. 3-24.
Salzano, M. (2003). Globalization of the Italian School of Public Finance. University of Salemo.