An Analytical-Critical Examination of the Implications of Bakhtin's Concepts Regarding Intercultural Communication

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD., Student, Department of Cultural Communication, Faculty of Social and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Department of Cultural Communication, Faculty of Social and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran

10.22034/scs.2025.71494.1403

Abstract

The present research, based on Mikhail Bakhtin's viewpoints, explores intercultural communication. The primary objective of the research is to investigate and evaluate the theoretical implications of Bakhtin concerning intercultural connections and achieving a deeper understanding of cultural interactions from the perspective of dialogism and polyphony. The fundamental research question is how Bakhtin's concepts can aid in formulating intercultural communication. Utilizing the analytical-logical method, this research seeks to unveil Bakhtin's theory in this domain. Initially, the foundations of Bakhtin's thought were recognized in three distinct layers, and subsequently, an effort was made, relying on the foundational themes of Islamic wisdom, to critically evaluate his views
in these three areas. The research findings indicate that Bakhtin's concepts such as dialogism, polyphony, monologism, and chronotope (time-space locus) are important elements in examining intercultural connections. Bakhtin's concept of dialogism demonstrates that no individual or culture can attain a complete understanding of itself alone and isolated from others. Polyphony addresses
the importance of the diversity of voices, and monologism addresses the harms of one-sided communication. Chronotope signifies the context-dependent nature of actions and cultural events. Bakhtinian concepts endeavor to build a global utopia free from imposition and monologism. However, based on this paper, such a desire is only possible within a monotheistic society where mutual recognition (ta'ārof) occurs under the banner of the single word.

Keywords


قرآن کریم.
آذرپور، رویا (1394) سوژه گفتگویی باختین (گذشته و حال). نقد ادبی، شماره 8، ص7-32.
اسلامی‌تنها، علی‌اصغر (1401). هم‌شناسی فرهنگی، به‌مثابه الگوی ارتباطات میان فرهنگی در قرآن، رویکردی تطبیقی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، شماره 57، ص7-30.
امن‌خانی، عیسی؛ علی‌مددی، منا (1394). منطق‌الطیر عطار: چندصدایی یا هم صدایی (نگاهی به تقدیر تراژیک نظریه‌های ادبی در ایران: مطالعه موردی منطق مکالمه باختین). تاریخ ادبیات، شماره 77، ص37-56.
پارسانیا، حمید (1395 الف). جهان‌های اجتماعی. قم: کتاب فردا، چاپ سوم.
پارسانیا، حمید (1395 ب). روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا، چاپ سوم.
پارسانیا، حمید (1402). بیست پرسش درباره علم دینی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
تودوروف، تزوتان (1377). منطق گفتگویی میخائیل باختین. داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
خسروپناه، عبدالحسین (1388). آسیب‌شناسی معرفت‌شناختی علوم انسانی (نسبیت‌گرایی آسیب بنیادین علوم انسانی). کتاب نقد، 12(56)، ص179-202.
دزفولیان، کاظم؛ طالبی، معصومه (1389). مقایسه اساطیر یونان و ایران بر پایه اندیشه‌های باختین. ادبیات تطبیقی، شماره 3، ص97-115.
راه حق، دنیا؛ اکبری نوری، رضا؛ آب‌نیکی، حسن (1399). چگونگی رابطه خود/دیگری در ایران سده اخیر: با کاربست الگوی باختین و رهیافت شانتال موف. پژوهشنامه علوم سیاسی، 15(3)، ص77-116.
ضیمران، محمد (1399). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران: چاپ پنجم، نشر هرمس.
طباطبایی، سید محمدحسین (بی‌تا). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عطاریانی، میمنت؛ نجف‌زاده، مهدی (1397). واکاوی مفهوم کارناوالیسم در آرای باختین و بررسی امکان مقاومت در زبان عامیانه. رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، 10(55)، ص135-156.
فرامرز قراملکی، احد (1385). روش‌شناسی‌ مطالعات ‌دینی. مشهد: دانشگاه ‌علوم‌ اسلامی ‌رضوی.
کاتوزیان، همایون (1397). نظریه حکومت استبدادی و جامعه کوتاه مدت. جامعه‌شناسی تاریخی، شماره 10، ص1-14.
کراسلی، نیک؛ رابرترز، جان مایکل (1394). هابرماس، باختین، بوردیو. ترجمه محمود مقدس. تهران: روزنه، چاپ دوم.
گریفین، اموری اِ؛ لدبتر، اندرو؛ اسپارکس، گلن (1400). نگاه اول به نظریه ارتباطات. ترجمه غلامرضا آذری. تهران: سمت، ج1.
لویناس، امانوئل (1387). اخلاق و نامتناهی: گفتگوهای امانوئل لویناس و فیلیپ نمو. ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی. تهران: انتشارات رخداد نو.
مصباح یزدی، محمدتقی (1390). آموزش فلسفه. تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، چاپ دوازدهم، ج1.
مطهری، مرتضی (1389). فطرت. تهران: صدرا، چاپ بیست و دوم.
مطهری، مرتضی (1392). فلسفه تاریخ. تهران: صدرا، چاپ بیست و یکم، ج1.
معتمدی، منصور؛ عبدی، ولی (1392). نگرشی تحلیلی و انتقادی به مفهوم لوگوس از یونان باستان تا آباء کلیسا. مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، 45(90)، ص128-105.
نامور مطلق، بهمن (1387). باختین، گفتگومندی و چندصدایی مطالعه پیشابینامتنیت باختینی. پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 57، ص397-414.
هولاب، رابرت (1400). یورگن هابرماس: نقد در حوزه عمومی، مجادلات فلسفی هابرماس با پوپری‌ها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی، چاپ یازدهم.
هینز، دبورا جی (1400). باختین در قابی دیگر، ستاره نوتاج. تهران: موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان، چاپ دوم.
Bagshaw, H.B.P. (2013). Religion in the Thought of Michail Bakhtin. UK: University of Sheffield.
Bakhtin, M.M. (1976). Freudianism, I. R. Titunik. USA: University of Massachusetts.
Bakhtin, M.M. (1981). The Dialogic Imagination, Caryl Emerson. USA: University of Texas Press.
Bakhtin, M.M. (1986). Speech Genres and Other Late Essays, Vern W. McGee. USA: University of Texas Press.
Bakhtin, M.M. (1990). Art and Answerability, Vadim Liapunov. USA: University of Texas Press.
Bakhtin, M.M. (1999a). Problems of Dostoevsky's Poetics, Caryl Emerson. USA: University of Minnesota.
Bakhtin, M.M. (1999b). Toward a Philosophy of the Act, Vadim Liapunov & Michael Holquist. USA: University of Texas Press.
Buber, M. (1970). I and Thou, Walter Kaufman. USA: Charles Shribner's Sons.
Gardiner, M. (2002). The Dialogics of Critique, M.M. Bakhtin and the Theory of Ideology. London: Routledge.
Haye, A. & Gonzales, R. (2020). Dialogic Borders: Interculturality from Volosinov and Bakhtin. Theory and psychology, 31(i5), p. 1-17.
McHoul, Alec & Grace, W. (2002). A Foucault Primer, Discourse, Power and Subject. USA: Routledge.
Mead, G.H. (1972). Mind, Self and Society. USA: The University of Chicago.
Min, E. (2001). Bakhtinian Perspectives for the Study of Intercultural Communication. Journal of Intercultural Studies, 22(i1), p. 5-18.
Pearce, W.B & Pearce, K.A. (2000). Combining Passions and Abilities: Towards Dialogic Virtuosity. Southern Communication Journal, no, 65, p. 161-175.
Pearce, W.B. (2004). The Coordinated Management of Meaning (CMM). Gudykunst, no. 2,
p. 35-54.