Theoretical applications influencing the formation of David Bloor's "strong program"

Document Type : Original Article

Authors

1 Master's degree, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Islamic Social Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Iran

10.22081/scs.2023.65052.1193

Abstract

Strong Program Theory, a theory in the field of the sociology of knowledge, by the English sociologist David Bloor, one of the leading leaders of the Edinburgh School, in collaboration with the sociologist of science Barry Barnes and the science historian Steven Shipin in the 1970s, based on four The principle of causality, The principle of impartiality, The principle of symmetry and The principle of reflexivity was established. Merton, by not accepting society as a causal factor in the construction of scientific knowledge and having a functionalist view, came up with the idea that no hypothesis in physics could be tested in isolation. Wittgenstein rejected the theory of private languages, and Bartlett, with his two laws of complexity and conventionalization, was one of the theoretical foundations of a Strong Program theory. David Bloor' Strong Program theory with a naturalistic approach, Marxist tendencies, anti-theological and anti-self-centered and anti-empiricist position in knowledge, has determined its epistemological dimensions. The current research is among the basic theoretical researches. The current research is among the basic theoretical researches. The main questions are that the theory of the Strong Program is influenced by what theories or in response to the opinions of which thinkers it was formed, and also what are the dimensions or epistemic indicators of this theory that express the intellectual backgrounds and Bloor’s theoretical approaches.

Keywords


  1. پوپر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1371ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آزادی و نظریۀ جهان سه‌گانه (نفی موجبیت کافی نیست)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نراقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تدوین) کیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 2-9‌‌‌‌‌‌‌‌.
  2. جاوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، م‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1391ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روش تحقیق در علم حقوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تهران: مخاطب‌‌‌‌‌‌‌‌.
  3. زیباکلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، س‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1384ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، معرفت‌شناسی اجتماعی؛ طرح و نقد مکتب ادینبورا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تهران: سمت‌‌‌‌‌‌‌‌.
  4. شهریاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1395ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نقش عوامل اجتماعی در معرفت ریاضی و منطقی؛ بر مبنای دیدگاه‌های مکتب ادینبورا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، منطق‌پژوهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 73-102‌‌‌‌‌‌‌‌.
  5. عبدالله‌زاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، م‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1392ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مراحل پنجگانۀ ‌شکل‌گیری فلسفۀ علم در قرن بیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، فلسفه علم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 35-56‌‌‌‌‌‌‌‌.
  6. علوی‌نیا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، س‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1381ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افلاطون‌گرایی در فلسفه ریاضیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شناخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 105-126‌‌‌‌‌‌‌‌.
  7. کنوبلاخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1390ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مبانی جامعه‌شناسی معرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (ک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. راسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مترجم) تهران: نشر نی‌‌‌‌‌‌‌‌.
  8. گلور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌.، استرابریج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ش‌‌‌‌‌‌‌‌. و توکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، م.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (1383ش)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، جامعه‌شناسی معرفت و علم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، (ش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بهیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حاجی‌حیدری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، محمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، م‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مهدی‌زاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و ح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مترجم) تهران: سمت‌‌‌‌‌‌‌‌.
  9. Barnes, B‌‌‌‌‌‌‌‌., Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌. & Henry, J‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1996)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Scientific Knowledge: A Sociological Analysis‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Chicago: The university of Chicago Press‌‌‌‌‌‌‌‌.
  10. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1973)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. WITTGENSTEIN AND MANNHEIM ON THE SOCIOLOGY OF MATHEMATICS‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Studies in History and Philosophy of Science, 173-191‌‌‌‌‌‌‌‌.
  11. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1974)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. POPPER'S MYSTIFICATION OF OBJECTIVE KNOWLEDGE‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Science Studies, 65-76‌‌‌‌‌‌‌‌.
  12. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1983)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Wittgenstein: A social theory of knowledge‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. London: Macmillan‌‌‌‌‌‌‌‌.
  13. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1991)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Knowledge and Social Imagery‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. London: The University of chicago Press‌‌‌‌‌‌‌‌.
  14. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1994)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. What Can the Sociologist of Knowledge Say About 2+2=4? In P‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Ernest, Mathematics, Education and Philosophy: An International Perspective (pp‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 21-32)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. London‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Washington, D‌‌‌‌‌‌‌‌. C‌‌‌‌‌‌‌‌.: The Falmer Press‌‌‌‌‌‌‌‌.
  15. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1997 b)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Wittgenstein, Rules and Institutions‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. London: Routledge‌‌‌‌‌‌‌‌.
  16. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (2004 a)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Sociology of Scientific Knowledge‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. In J‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Wolenski, I‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Niiniluoto & M‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Sintonen, Handbook of Epistemology (pp‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 919-962)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Norwell: Kluwer Academic Publishers‌‌‌‌‌‌‌‌.
  17. Bloor, D‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (2007, February 12)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Interview with David Bloor‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (F‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Briatee, Interviewer)
  18. Latour, B‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1999)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. For David Bloor‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌... and Beyond: A Reply to David Bloor's "Anti-Latour"‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Studies in History and Philosophy of Science, 113-129‌‌‌‌‌‌‌‌.
  19. Merton, R‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. (1975)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. Social Theory and Social Structure‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. New York: The Free press‌‌‌‌‌‌‌‌.