2024-03-29T13:23:00Z
https://gnoe.bou.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4829
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
شیوه مواجهه با مسائل اجتماعی
حسن
یوسف زاده
رضا
لطفی مغانجوقی
در قلمرو هر علم پرسشهای اساسی وجود دارد که تفطن به آنها از ضرورتهای فهم نظریههای آن علم است. نظریههای اجتماعی با هدف اعطای بینش همهجانبه و ارائه تصویری جامع، پدیدههای اجتماعی را در قالب مفاهیم کانونی، صورتبندی میکنند و به آنها معنا میبخشند. آنچه سبب تمایزات مکتبی و گرایشها و نحلههای علمی میشود، تفاوت در شیوه مواجهه نظریهپردازان و فیلسوفان اجتماعی با مسائل و بحرانهای پیرامونی و صورتبندیهای مفهومی است. مواجهه علوم اجتماعی با پدیدههای انسانی در سه مرحله تشخیص مسئله، سببشناسی و پاسخ (ارائه راهحل) صورت میگیرد. شیوه مواجهه در هر سه مرحله را میتوان با رویکرد انتقادی بررسی کرد؛ چون هر سه مرحله، متأثر از غایتشناسی و تصویر نظریهپردازان از «جامعه خوب» است. در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، مسئله مذکور بررسی، و این نتیجه حاصل شد که اولاً، مبانی شناختی عالمان اجتماعی، بهویژه انسانشناسی، در تشخیص مسئله و مشاهده بحرانهای اجتماعی تأثیر شگرف دارد؛ ثانیاً مرحله سببشناسی و تشخیص ریشههای مسائل اجتماعی است که هم به شکلگیری مکاتب گوناگون منجر، و هم به ارائه راهحلهای مختلف و یا حتی عدم ارائه راهحل، در صورت طبیعی قلمداد کردن مسئله، منتج میگردد.
مسئله اجتماعی
بحران اجتماعی
انسانشناسی
مواجهه با مسئله
سببشناسی
فهم نظریه
2019
12
22
1
27
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69605_903fd6b7e8a8227219b42072a092d3c3.pdf
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن
عباس
ابراهیمی
اصغر
اسلامی تنها
نعمتالله
کرماللهی
فهم دقیق و روشمند معانی و متن قرآن، دغدغه اصلی در حوزه مطالعات قرآنی است و موجب پیدایش دانشهای متعدد و رشد آنها شده است؛ اما با توجه به دقت متن و زبان قرآن و وجود مسائل نوپدید فرهنگی نظیر مصرف، این سؤال مطرح میشود که برای فهمی جدید و پاسخی متناسب با اقتضائات زمان و مکان، چه روشی درست است؟ و کاربست کدامیک از شیوههای جدید پژوهش، در توسعه نظاممند روشهای متداول تفسیری راهگشاست؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از شیوه معناشناسی و کاربست آن بهصورت نظاممند، رهیافتی در توسعه مطالعات قرآن مبتنی بر پاسخگویی به مسئله مصرف ارائه کرده است. مصرفی که در گذشته عامل رفع نیاز بود، متأثر از مدرنیته، از مصرف معنا به مصرف شیء (مبتنی بر قوانین طبیعی و علوم اقتصادی) و در ادامه، به مصرف مصرف یا همان مصرف نشانه تبدیل شد. پژوهش حاضر با رویکرد معناشناسی، به این نتیجه دست یافته است که میدان معنایی کلان تزکیه در قرآن، همه فرایند مصرف ممدوح، شامل معنای محوری، شیوه، حد، منشأ، قوانین و احکام را در درون خود جای داده است و قرآن با فرایند زکات، مصرف را معنا کرده است؛ فرایندی که میتوان از آن با عنوان «مصرف متزاکیانه» یاد کرد. مصرف متزاکیانه مبتنی بر نیاز است، نه تمایز؛ و با قوانینی چون زکات، صدقه و انفاق در پی ایجاد اعتدال و تعدیل غریزه زیادهخواهی و همچنین کم کردن شکاف میان فقیر و غنی است؛ هدف آن رشد و حفظ پارسایی، و سرانجامش دستیابی به حیات طیبه است و نقطه مقابل آن، اسراف و اتراف (رفاهزدگی) است.
مطالعات قرآنی
مسائل فرهنگی
معناشناسی
مصرف
مصرف متزاکیانه
2019
12
22
29
49
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69226_60d47f3e0925b76652db26d6eb99f32a.pdf
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
سمنها و توانمندسازی زنان در ایران و بنگلادش
رقیه
کرمانیان
احمد
مرکز مالمیری
حسن
زارعی محمودآبادی
بنت الهدی
بنایی
اساس شکلگیری و قدرت یافتن سمنها بر کاستن از اختیارات دولتها در حوزههای مختلف، استوار بوده است. از مهمترین این حوزهها، حوزه زنان و موضوع توانمندسازی حقوقی آنان است. یکی از کشورهایی که در راستای توانمندسازی حقوقی زنان به موفقیتهای چشمگیری دست یافته، کشور بنگلادش است. بر این اساس، مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تفاوتهای دو کشور ایران و بنگلادش در توانمندسازی حقوقی زنان بهلحاظ ظرفیتهای سمنهاست. به این منظور، نظریه توانمندسازی حقوقی مارگارت شولر با استفاده از بخشهایی از نظریه استفن گلوب، بهعنوان چارچوب مفهومی این تحقیق استفاده شد. در این چارچوب مفهومی، با استفاده از روش اسنادی، دادههای مرتبط با موضوع پژوهش تحلیل گشت. این پژوهش درنهایت به این نتیجه رسید که اصلیترین تفاوت میان بنگلادش و ایران، در شاخصهای ابتکارات، محتوا و درخواست است. سمنها در بنگلادش با اجرای برنامههای هدفمند، در جهت تغییر محتوای قانون گام برداشتند و مهمتر آنکه سازکارهایی را برای اطمینان از اجرای صحیح قوانین حامیحقوق زنان اتخاذ کردند؛ اما در ایران این سازکارها به حاشیه رفته یا شکست خورده است. وابسته نبودن سمنها در بنگلادش و درمقابل نیمهدولتی بودن سمنها در ایران و تغییر ماهیت آنها از اصلاحگر به حمایتگر را میتوان ریشه این تفاوتها بیان کرد.
سمنها
توانمندسازی
توانمندسازی حقوقی زنان
2019
12
22
50
78
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69607_8dd4529ead756110eb3074b22fafe04e.pdf
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
نظام دانشآموختگی جامعةالمصطفی بر مبنای الگوی تحلیلی زنجیره ارزش
محمدحسین
هاشمیان
روح اله
دهقانی
مراکز آموزشی برای دستیابی به ارزش نهایی و تکمیل فرایندی که به تولید ارزش نهایی میانجامد، باید برای پس از پایان تحصیل و دانشآموختگی دانشپژوهان خود نیز اندیشه و برنامه داشته باشند تا هدف و غایت مورد نظر خود را در تحول علم، فرهنگ و جامعه تأمین کنند. جامعهالمصطفی بهعنوان یگانه مرکز آموزش عالی که با ماهیت حوزهای در جغرافیای جهانی فعالیت دارد نیز با توجه به این ابعاد خود شامل «آموزش عالی»، «حوزه» و «محیط جهانی» باید به حوزه «مدیریت دانشآموختگی» بپردازد تا ارزش نهایی مورد نظر خویش را در جوامع بیافریند. همین موضوع، مسئله پژوهش حاضر قرار گرفت و به این سؤال پرداخته شد که «یک نهاد "علمی، حوزهای و بینالمللی" بهمنظور تحقق اهداف و رسالتهای خود، با کدام "نظام دانشآموختگی" میتواند زنجیره ارزش فعالیتهایش را کامل کند؟» برای پاسخ به این سؤال، پس از تحلیل ادبیات نظری سه بُعد یادشده، با استفاده از چارچوب تحلیلی «زنجیره ارزش» نظام دانشآموختگی پیشنهادی تشریح شده است. جمعبندی چارچوب مفهومی این رساله را میتوان با استعاره «درخت طیبه یا پاک» نشان داد که با اصل و محور ثابت، شاخههای متنوع و میوههای همیشگی دارد. بر این اساس، فعالیتهای اصلی این نظام، شامل مدرسه دانشآموختگان، شبکهسازی، رشد و کارآفرینی، توسعه اخلاقی و فرهنگی و پرورش رهبران شناساییشده، و فعالیتهای پشتیبان یا حمایتی شامل اطلاعرسانی، حمایت معیشتی و مالی، رصد، پایش و مدیریت راهبردی، حمایت حقوقی ـ امنیتی، منابع انسانی و فناوری است.
دانشآموخته
نظام دانشآموختگی
زنجیره ارزش
و طراحی نظام
2019
12
22
79
105
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69608_54e67d3e2c6774eeea2458e7866a9aad.pdf
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
بررسی انتشار تصویر شطرنجی متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی جرم مبتنی بر نظریه هنجاری رسانه دینی (با محوریت رسانه ملی)
حمید رضا
محمدی
طاهره
سلیمی
طیبه
عارف نیا
با توجه به رعایت اصل محرمانگی در مراحل مختلف رسیدگیهای قضایی و همچنین تبیین بایستههای اخلاقی انتشار تصویر تارشده متهم در گزارشهای تلویزیونی برمبنای نظریه هنجاری رسانه دینی، میزان شناسایی هویت اشخاص در تصاویر شطرنجی منتشرشده از تلویزیون، به روش آزمایشی بررسی، و بهوسیله فرمول کوکران در جامعه آماری شهر تهران با ضریب خطای حدود 1/0 حجم نمونه 103 نفر تعیین شد و با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، افراد مورد آزمایش انتخاب شدند؛ سپس با تصویربرداری و شطرنجی کردن تصویر افراد حجم نمونه، میزان شناسایی هویت این افراد در گروههای خانواده، فامیل، دوستان و همسایگان آنها آزمایش شد. دادهها و اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید و پس از اثبات فرضیه این موضوع که تار کردن چهره اشخاص مانع شناخت هویت آنها در میان مخاطبان هدف نمیشود، به روش توصیفی تحلیلی، بایدها و نبایدهای انتشار رسانهای تصویر تارشده متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی جرم از تلویزیون مبتنی بر نظریه هنجاری رسانه دینی تبیین شد.
بایستههای هنجاری رسانه
اخلاق رسانه
انتشار تصویر متهم
حقوق متهم
میزان شناسایی هویت اشخاص در تصاویر شطرنجی
2019
12
22
107
133
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69609_7bf61373ff87abfa4b142180fef12901.pdf
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
مطالعات فرهنگی اجتماعی
25887017
25887017
1398
3
6
بررسی نقش فرهنگ قومی در توسعه ورزش
فرحناز
قاسمیان
فرزاد
غفوری
حبیب
هنری
محمد سعید
ذکایی
هدف از این پژوهش، شناسایی نقش فرهنگ قومی در توسعه ورزش همگانی است. این پژوهش با شیوه کیفی و با رویکرد نظریه مبنایی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش را صاحبنظران در حیطه تربیت بدنی و فرهنگی تشکیل دادهاند که عمدتاً فعالیتهای علمی، پژوهشی و اجرایی نزدیک به پژوهش مورد نظر داشتند. دسترسی به نمونههای پژوهش به شیوه نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی بود که پس از اخذ مصاحبه نیمهساختاریافته با هجده نفر، اشباع نظری صورت گرفت و از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، جهت تحلیل دادهها استفاده شد. درنهایت، شش مقوله اصلی شامل مفاهیم رایج در ورزش همگانی، وضعیتسنجی، انسجام ملی اقوام، تمایز ورزشی اقوام، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، و فرهنگ قومی شناسایی شدند. هفت مقوله اصلی استراتژیهای منجر به توسعه ورزش اقوام در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدندو نظریه تدوین و ارائه گردید. از نتایج حاصل میتوان برای تکمیل مبانی نظری توسعه ورزش همگانی اقوام و مهاجران سود برد و ورزش هر منطقه براساس عدالت اجتماعی و رعایت کامل علایق و ویژگیهای اقوام، گسترش یابد. همچنین توصیه میشود ورزش همگانی یک حوزه اجتماعی امیدوارکننده برای اجتماعی شدن و همبستگی بینقومی در روند رو به افزایش یک سبک زندگی فعال در میان همه اقوام باشد.
فرهنگ قومی
ورزش همگانی
همبستگی
عدالت اجتماعی
رسانه
نظریه مبنایی
2019
12
22
135
157
https://gnoe.bou.ac.ir/article_69610_286072367fced97a44dac4e37f9e6604.pdf