@article { author = {amin afshar, arefeh and hasumi, valiyollah}, title = {Analysis of the causes of inefficiency of Quranic courses in empowering students in primary schools in the second district of Zahedan}, journal = {Human Sciences Elite Discourse}, volume = {5}, number = {10}, pages = {47-60}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {25887017}, eissn = {}, doi = {10.22081/scs.2022.72729}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the causes of inefficiency of Quranic courses in empowering students in primary schools in Second Educational District of Zahedan in the academic year 1399-1400. Although the teaching of the Qur'an in today's society is faster than in the past; But there are still many lazinesses in this area. So, the current study intends to address these inefficiencies in primary schools in Second Educational District of Zahedan. The research method was a mixture of qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, the sample study included twelve specialists in Quranic sciences and teachers with high backgrounds, and in the quantitative part, 62 primary school teachers were in Second Educational of Zahedan. The first interview essentials was approved by CVR and CVI method by professors and specialists in theology and Quranic sciences. Data analysis in the qualitative part was coded in three steps: open, axial and selective, and in the quantitative part, one-sample t-test was used. The findings of the qualitative section showed that there are nine causes of inefficiency in the Quran education program in primary schools and these inefficiencies are divided into three categories: teachers, family, and internal school possibilities. The findings of the quantitative section also indicated that the inefficiencies of the method of teaching Quran lessons, from the perspective of Quran teachers in primary schools in District 2 of Zahedan, are educational inefficiencies and external and internal inefficiencies.}, keywords = {Inefficiency,Quranic courses teaching,students' ability,Zahedan primary schools}, title_fa = {تحلیل علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانش‌‌آموزان در مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر زاهدان}, abstract_fa = {هدف پژوهش کنونی، واکاوی علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانش آموزان در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. باوجود اینکه آموزش قرآن در جامعه امروز، نسبت به گذشته پرشتاب پیش رفته؛ اما هنوز سستی‌‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل پژوهش کنونی قصد دارد، به این ناکارآمدی‌ها در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بپردازد. روش تحقیق، آمیخته به روش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی نمونه مطالعاتی دربرگیرنده‌ی دوازده نفر از متخصصان علوم قرآنی و معلمان با پیشینه‌ی بالا و در بخش کمی شمار 62 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بودند. ابزار مصاحبه نخست از راه روایی به روش CVR و CVI به دست اساتید و متخصصان رشته الهیات و علوم قرآنی مورد تأیید قرار گرفت. واکاوی داده‌ها در بخش کیفی به روش کدگذاری در سه گام باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آزمون تی تک نمونه‌ای بهره گرفته شد. یافته‌‌های بخش کیفی نشان داد که نُه علل ناکارآمدی در برنامه آموزشی قرآن در مدارس ابتدایی وجود دارد و این ناکارآمدی‌‌ها در سه دسته معلمان، خانواده، امکانات درونی مدرسه تقسیم می‌‌شوند. یافته‌های بخش کمی نیز حاکی از آن بود که ناکارآمدی‌های روش تدریس دروس قرآن، از دیدگاه معلمان قرآن مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان، ناکارآمدی آموزشی و ناکارآمدی بیرونی و درونی است}, keywords_fa = {ناکارآمدی,تدریس دروس قرآنی,توانمندی دانش آموزان,مدارس ابتدایی شهر زاهدان}, url = {https://gnoe.bou.ac.ir/article_72729.html}, eprint = {https://gnoe.bou.ac.ir/article_72729_abbff71364d37831edecdd102074fca5.pdf} }