@article { author = {Khadivi, Ali and Hashemian, Seyyed Mohammad Hossein}, title = {Organization of Islamic University as an institution of science}, journal = {Human Sciences Elite Discourse}, volume = {3}, number = {5}, pages = {1-28}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {25887017}, eissn = {}, doi = {10.22081/scs.2019.69222}, abstract = {The modern university, as a symbol of the discourse of modernity in the field of science and culture, embodied beliefs and values that were at odds with Islamic societies In this regard, various ideas, researches and actions were taken to Islamize the university. The present study seeks to find an approach to "Islamization" and examine how to resolve the conflict between the modern (current) university organization and the Islamic community. In this study, through qualitative method of library study, interview, and content analysis method, questions are answered: How can a modern university fundamentally resolve its conflict with society? What do institutional models help this? Which of the elements of the university organization has the greatest share in the Islamization of the university organization used. The findings showed that the university is associated with the mental and objective elements of Islamic society. In addition, the element of environment plays the main role in defining the organization of the Islamic University. It also became clear that by "institutionalizing" the university, its conflict with the Islamic community could be removed and the power and skill are gained to speak and empathize with the people, and legitimacy and continuity are gained in life. Therefore, the organization of the Islamic University as an institution of science is flexible and adaptable to the Islamic society and it has three institutional elements and pillars: strategy, culture and organizational structure that have the greatest impact on the process of institutionalization of the university organization.}, keywords = {Institution of science,Islamic university,Islamic,Thematic analysis,organization,environment,Institutionalization}, title_fa = {سازمان دانشگاه اسلامی به‌مثابه نهاد علم}, abstract_fa = {دانشگاه مدرن، به ‌عنوان نماد گفتمان مدرنیته در حوزه علم و فرهنگ، حامل باورها و ارزش‌هایی در تضاد با جوامع اسلامی بود. بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسلامی ­شدن و تغییر ارزش‌های آن به‌ نفع جامعه اسلامی، به یکی از آرمان­های انقلاب تبدیل شد. در این راستا ایده­ها، پژوهش­ها و اقدام­های گوناگونی برای اسلامی­سازی دانشگاه انجام شد. پژوهش­ حاضر به ­دنبال یافتن رهیافتی برای «اسلامی ­شدن» و بررسی چگونگی حل تضاد سازمان دانشگاه مدرن (فعلی) با جامعه اسلامی است. در این تحقیق، از روش کیفی مطالعه کتابخانه­ای، مصاحبه، و روش تحلیل مضمون، برای پاسخ به این پرسش­ها استفاده شده است: چگونه دانشگاه مدرن می­تواند تضاد خود با جامعه را به صورت بنیادین حل کند؟ الگوهای نهادی چه کمکی به این کار می­کنند؟ کدام یک از عناصر سازمان دانشگاه، بیشترین سهم را در اسلامی شدن سازمان دانشگاه بر عهده دارد؟ یافته­ها نشان داد که دانشگاه با عناصر ذهنی و عینی جامعه اسلامی در ارتباط است و عنصر محیط، اصلی­ترین نقش را در تعریف سازمان دانشگاه اسلامی دارد. همچنین روشن شد که دانشگاه با «نهادی ­شدن» می­تواند تضاد و فاصله­ خود با جامعه اسلامی را از بین ببرد و قدرت و مهارت سخن گفتن و همدلی با مردم، و مشروعیت و استمرار حیات خود را به دست آورد. بنابراین سازمان دانشگاه اسلامی به مثابه نهاد علم، انعطاف­پذیر و انطباق­پذیر با جامعه اسلامی است و دارای سه عنصر و رکن نهادی راهبرد، فرهنگ و ساختار سازمانی است که در فرایند نهادی ­شدن سازمان دانشگاه بیشترین تأثیر و تأثر را دارند.}, keywords_fa = {نهاد علم,جامعه اسلامی,دانشگاه اسلامی,روش تحلیل مضمون,سازمان,محیط,نهادی‌ شدن}, url = {https://gnoe.bou.ac.ir/article_69222.html}, eprint = {https://gnoe.bou.ac.ir/article_69222_388e034b4b5f9c91eb9c7156a944be07.pdf} }